Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Wednesday, December 4, 2013

Soalan Berkenaan Sifat 20 Allah



Oleh Al-Fadhil Ustaz Raja Ahmad Mukhlis 

Soalan : 

1. Allah bersifat dengan sifat kesempurnaan dan sifat2 Allah tidak terhad. Kenapa 20 je kita belajar? 

2. Imam Syafie, Imam Malik dan lain2 ulama salaf tidak belajar pun sifat 20 jadi bagaimana aqidah mereka? Adakah mereka sesat?

3. Datang dari mana sifat 20 ni?

4. Apakah aqidah golongan salaf sebelum kedatangan Asyairah dan maturidi? Apakah cara kaedah pembelajran aqidah mereka?

Jawapan :

1) 20 atau 13 sifat tidak merujuk kepada keseluruhan sifat-sifat Allah SWT tetapi sebahagian sahaja daripada sifat-sifat zat Allah SWT yang berasaskan dalil-dalil qat'ie (muktamad).

2) Ilmu sifat 20 bukanlah satu-satunya aqidah Islam, tetapi ianya adalah pendekatan atau kaedah pembelajaran aqidah yang dikembangkan setelah zaman mereka (Imam al-Syafi'e dan Imam Malik), bersesuaian dengan keperluan semasa, lalu diterima oleh majoriti ulama' Islam. Selagimana aqidah seseorang bersesuaian dengan aqidah Rasulullah SAW, maka tidaklah sesat.

3) Ilmu sifat 20 berkembang dalam perkembangan ilmu kalam terutamanya setelah manhaj Al-Ash'ari dan manhaj al-Maturidi mula diselaraskan. Ia berkembang mengikut zaman dan cabaran yang dihadapi pada zaman tersebut juga.

4) Dari sudut intipati aqidah, tidak ada beza antara aqidah salaf dengan aqidah al-ASh'ari dan al-Maturidi. Perbezaan adalah pada pendekatan dan metodologi pembelajaran dan perincian hujah2 aqidah...



rujukan : http://rajamukhlis.blogspot.com

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More