Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Sunday, February 3, 2013

Sejarah Jepun Di Mostyn, Kunak.


Ini adalah tiang kayu tinggalan Tentera Jepun sewaktu mereka bertapak di Daerah Kunak (Ladang Mostyn) pada 1942-1943 atau sewaktu Perang Dunia Ke-2 (WW2).
Dua tiang balak spesis Belian ini masih kukuh berdiri, ia dipercayai adalah pintu masuk utama ke Kem Tentara Jepun pada masa itu.


Menurut sesetengah pihak masih terdapat beberapa tinggalan tentera Jepun di daerah ini yang masih belum diketahui umum lokasinya, seperti yang terbaru penemuan terowong bawah tanah yang digunakan oleh pihak tentera Jepun untuk bersembunyi dari sasaran pengeboman dari pihak Berikat.
Terowong panjang di kawasan Kunak yang dipercayai dibina semasa zaman perang Dunia kedua oleh tentera Jepun."


Ini adalah tinggalan tiang bangunan tentera Jepun yang telah musnah dibedil oleh pihak Perikatan RAAF Kittyhawk Fighter Squadron yang berpangkalan di Utara Australia pada 9th August 1944.
Dulunya kawasan ini menempatkan beberapa deretan bangunan kubu tentera Jepun yang tidak ketahui secara langsung tentang fungsinya, sama ada stor senjata atau Pusat tahanan perang.

Bangunan ini bukanlah dibina oleh tentera Jepun, tetapi sudah wujud sebelum kedatangan meraka lagi. Akan tetapi ia menjadi penting apabila ia digunakan sebagai Pusat Pentadbiran Utama tentera Jepun di kawasan Mostyn ( nama Kunak dahulu ).

Laporan tentang Mostyn di akhbar.

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More