Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Sunday, February 3, 2013

Tragedi Kedai Baru, 1998





Pada hari Jumaat 17 Julai 1998, satu kejadian litar pintas telah berlaku dalam salah satu unit kedai papan di Kedai Bharu Kunak yang mana dipercayai adalah Restoran hingga menyebabkan terjadinya satu tragedi kebakaran yang dianggap terbesar sekali pernah berlaku di Pekan Kunak hingga ke hari ini.

Namun begitu tiada kemalangan jiwa dilaporkan kerana sejak api bermula di tengah premis lagi, kesemua penghuninya telah menyelamatkan diri masing-masing. Kejadian tersebut juga telah merebak ke belakang kawasan premis tersebut menyebabkan sebuah banglo yang terletak terlalu hampir dengannya turut musnah dalam tragedi tersebut.

Pihak Bomba gagal menyelamatkan keseluruhan struktur bangunan kedai tertua di Pekan Kunak tersebut, kerana disebabkan oleh api yang marak terlalu cepat ditambah lagi cuaca panas dan berangin disamping hampir keseluruhan struktur binaan adalah diperbuat dari kayu.

Kini tapak bekas tinggalan Kedai Papan atau sinonim dengan panggilan Kedai Bharu ini telah dibangunkan, dengan empat unit bangunan konkrit dua tingkat yang diberi nama sebagai Kunak Plaza dan masih menjadi pusat tumpuan yang utama warga Kunak seperti masa lalu.

Manakala mangsa-mangsa peristiwa tersebut, telah berpindah ke tapak sementara di belakang Rumah Rehat Kerajaan tidak jauh dari lokasi kebakaran.

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More