Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Monday, June 18, 2012

10 Bangunan Paling Menakjubkan Di Dunia


1.Cubic Houses, Rotterdam, Netherlands
Piet blom mempunyai idea rumah padu pada tahun 1970-an. Sebahagian daripada mereka telah dibina di Helmond dan Rotterdam city meminta beliau untuk membina rumah di atas jambatan pejalan kaki dan dia memilih konsep ini.

2. Dancing Building, Prague, Czech Republic

Dancing Building itu adalah nama samaran yang diberikan kepada bangunan Nationale-Nederlanden yang terletak di pusat bandar Prague. Direka oleh Vlado Milunić kerjasama dengan  Frank Gehry . Bangunan itu telah siap pada tahun 1996.

3.The Ufo House, Sanjhih, Taiwan

Rumah UFO di Sanjhih, Taiwan sebenarnya adalah sebuah projek resort terpencil. Ia memperoleh nama samaran ini dari Taiwan untuk reka bentuk futuristik yang pelik.

4.Kansas City Public Library, Missouri, United-States

Sebagai satu insentif untuk melawat perpustakaan reka bentuk di pusat bandar Kansas city dan telah dibuat dalam bentuk buku.

5.Ferdinand Cheval Palace a.k.a Ideal Palace, France

Ferdinand Cheval Palace dibina oleh seorang posmen di Hauterives, Perancis, yang bertujuan untuk digunakan sebagai kubur sendiri tetapi tidak mendapat lesen untuk itu. Istana Ideal beliau kini dikenali di seluruh dunia.

6.Forest Spiral Hundertwasser Building, Darmstadt, Germany

Hutan, Spiral Hundertwasser telah dibina pada tahun 2000. Direka oleh arkitek dan pelukis Austria, Friedensreich Hundertwasser bangunan itu mempunyai 105 pangsapuri dan ciri-ciri yang berwarna-warni dan reka bentuk organik.

7.Guggenheim Museum, Bilbao, Spain

Dibina oleh Nervion River Guggenheim Museum seni moden dan kontemporari telah direka oleh arkitek Amerika Kanada, Frank Gehry.

8.Bahá’í House of Worship a.k.a Lotus Temple, Delhi, India

Baha’i House of Worship kebanyakannya dikenali sebagai Lotus Temple telah dibina pada tahun 1986 dan Kuil Ibu benua kecil India. Ia adalah terbuka untuk rakyat semua agama.

9.Ripley’s Building, Niagara Falls, Ontario, Canada

Terkenal kerana koleksi perkara pelik dan sukar dipercayai dan artifak Ripley

10.The Crooked House, Sopot, Poland

Bermula dan selesai pada tahun 2003 House Crooked reka bentuk berdasarkan artis Poland dan buku-buku Kanak-kanak ilustrator, Jan Marcin Szancer dan Per itu Dahlberg.

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More