Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Monday, September 3, 2012

Apa itu Website, Domain & Web Hosting?


Soalan: apa itu Website, Domain dan Webhosting?
Saya rasa anda sudah dapat bayangan jawapannya dengan hanya melihat gambar rajah di atas ini.
Kalau kita ingin membina dan memiliki sebuah laman web. Kita tidak akan lari dari 3 kompenen asas iaitu: WebsiteDomain dan Webhosting.
1. Website (Rumah)
Kita boleh menganggap website itu adalah seperti rumah kita. Untuk membina rumah, kita perlukan, simen, batu-bata, papan, paku, syiling dan sebagainya.
Samalah halnya dengan membina website, untuk membina website, kita memerlukan perisian pembangunan web seperti Dreamweaver, Frontpage dan lain-lain. Website kita pula boleh berbentuk html, php,asp dan sebagainya.
2. Domain (Alamat Rumah)
Domain boleh dianggap seperti alamat rumah. Domain ini anda boleh beli daripada mana-mana syarikat domain secara online. Domain ini biasanya anda boleh dapati dengan harga dalam RM35 sehingga RM150 setahun. Domain ini adalah sangat penting untuk orang dapat melayari laman web anda. Jika anda tidak mempunyai domain seperti anda membina rumah tanpa alamat. Tiada siapa akan datang atau sampai ke rumah anda.
3. Webhosting (Tapak Rumah)
Webhosting boleh dianggap sebagai tanah/tapak  rumah anda. Tanpa tanah, anda tidak boleh membina rumah. Oleh itu, anda mesti mempunyai webhosting jika anda ingin memiliki sebuah website. Webhosting ini sebenarnya adalah merupakan sebuah komputer yang mempunyai sambungan internet 24 jam dan orang ramai boleh akses kepadanya. Oleh itu, anda perlulah meletakkan website anda di webhosting untuk orang ramai melayarinya.
BayangkanWebsite = Rumah / Kedai …
Domain = Alamat Rumah / Alamat Kedai …
Webhosting = Tapak Rumah/ Tapak Kedai …

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More