Lif pada asasnya dibina sebagai pengangkutan dari satu aras ke aras yang lain dengan mudah. Dengan penggunaannya sebegitulah, ramai pengiklan kreatif mengambil kesempatan untuk mengiklankan produk-produk mereka. Berikut adalah 10 iklan kreatif yang menggunakan lif sebagai medium pengiklanan.
Iklan OREO ini dijayakan dengan konsep mencelup biskut ke dalam susu. Sesuai dengan tagline biskut tersebut iaitu ‘Putar, Rasa, Celup’.
Iklan kreatif yang menggambarkan manfaat sebuah produk kopi. Lif yang terbuka akan mengejutkan pengguna apabila dilihat seakan tiada lantai. Ianya disamakan dengan kehebatan kopi yang dikeluarkan ini dimana peminumnya akan tiba-tiba bangun dari mengantuk.
Iklan produk pisau di Jepun.
Iklan yang diberi nama Scale ini direka oleh agensi pengiklanan Rethink untuk Science World di Canada. Ianya bagi membuktikan sains itu menyeronokkan dengan fakta ringkas ‘Berat anda akan merosot ketika anda turun’. Penimbang akan diletakkan dalam lif dan pengguna boleh mencuba sendiri sama ada fakta tersebut benar atau tidak.
Iklan sebuah firma guaman yang menyediakan perkhidmatan untuk mereka yang bercerai.
Iklan dari agensi Wirz/BBDO, Switzerland. Ianya diambil kesempatan dari struktur lif tersebut yang diperbuat dari kaca dan hanya memerlukan ruang yang sedikit bagi meletakkan sticker. Iklan ini bagi membolehkan pengguna mendapat gambaran terjunan udara ketika lif tersebut sedang turun ke tingkat bawah.
Iklan produk untuk mengatasi masalah keguguran rambut.
Iklan ini bukan mengenai peti ais tetapi mungkin mengenai perkhidmatan menghapus serangga. Dari hadapan, mungkin peti ais kelihatan cantik dan bersih, namun siapa sangka dibelakangnya tersembunyi serangga seperti lipas.
Iklan mengenai keselamatan jalan raya yang dirancang oleh syarikat Volkswagen di sebuah hospital Utara Itali.
Iklan pelaburan Link Trade Stock Market. Ianya menyampaikan, ‘jangan menjadi seperti ayam belanda yang sedang membeku ketika bermasalah membuat pelaburan’.
0 komen:
Post a Comment