Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Tuesday, September 24, 2013

Khasiat Buah Lemon



LEMON

Lemon atau nama saintifiknya Citrus limon merupakan pokok kecil yang malar hijau berasal dari Asia dan dikenali juga dengan nama limau bujur yang buahnya berwarna kuning dan berkulit tebal serta masam rasanya. Lemon boleh ditemui bila-bila masa sepanjang tahun kerana ianya tidak bermusim. Banyak digunakan dalam makanan orang-orang Inggeris sebagai perahan jus perasa dalam salad atau kulitnya diparut untuk menambah perisa dalam kek dan sebagainya.

Lemon juga seperti buah-buahan lain kaya dengan vitamin C dikatakan berkesan untuk menghindarkan penyakit-penyakit kelamin seperti gonorea, siflis dan klamidia. Ini kerana ia bertindak membunuh bakteria, sekali gus mempertingkatkan daya tahan badan.

Kandungan vitamin C dalam jus lemon, yang turut mengandungi zat besi, kalsium, fosforus, potasium, magnasium dan vitamin B-Kompleks, juga bertindak membunuh sejenis bakteria dikenali sebagai stafilokokus. Bakteria ini menjadi punca beberapa jenis penyakit seperti keracunan makanan, radang paru-paru dan jangkitan jangkitan lain. 

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More