Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Tuesday, September 24, 2013

Khasiat Buah Mangga



Mangga yang dikenali juga dengan nama mempelam atau nama saintifiknya Mangifera Indica dari kelurga Anacardiaceae. Jus buah ini mengandungi khasiat yang tinggi dan berkesan untuk mengubati pelbagai penyakit. Jusnya yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium dan magnesium dan vitamin A dan C.

Penyakit hernia atau burut merupakan sejenis penyakit yang menyebabkan isi perut turun ke bawah dan kantung kemaluan menjadi bengkak. Amalan meminum jus buah mangga merupakan amalan berkesan untuk mereda dan menyembuhkan penyakit ini. Ini disebabkan kandungan karbohidrat dan enzim yang tinggi dalam mangga akan mempercepatkan proses penyembuhan di dalam dan di luar badan.

Selain itu, jus buah mangga juga digunakan sebagai agen penghilang dahaga untuk mengatasi masalah penghidratan atau kekurangan cecair dalam tubuh badan. 

Petua berkesan adalah dengan menyedut perlahan-lahan jus buah mangga dengan menggunakan penyedut (straw) dan bukannya dengan meminum terus. Memandangkan kandungan gula yang tinggi hanya secawan sahaja dihadkan dan bagi mereka yang menghidapi penyakit kencing manis dan alahan adalah dinasihati membataskan pengambilannya.

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More