Recent Posts

Visit http://www.ipligence.com

Tuesday, October 1, 2013

Khasiat Buah Delima





DELIMA

Mungkin tidak ramai yang mengetahui atau mengenali buah ini. Buah Delima (Punica granatum) dari keluarga Punicaceae adalah tumbuhan renek yang sering ditanam di kalangan penduduk-penduduk kampong. Pokoknya bercabang banyak manakala daunnya menyerupai daun inai. Bunganya pula berwarna merah dan berbentuk locing. Buahnya berbentuk bulat dan dipenuhi ulas-ulas kecil dan padat berisi berwarna hijau ketika muda dan bertukar merah gelap apabila matang.

Tidak ramai yang mengetahui tentang khasiat buah delima atau nama Inggerisnya Pomegranate, namun dalam Al-Quran ada mengatakan tentang kehebatan buah ini. Biasanya buah delima dimakan segar tetapi jus dari buah mudanya boleh diminum bagi melegakan batuk. Malah air rebusan bunga dan akarnya boleh merawat sakit perut dan sakit kuning.

Apa yang menarik tentang buah delima, air perahan bijinya yang dititik ke mata sangat baik untuk pencerahan mata. Bagi orang yang ingin menguruskan badan, meminum buah delima muda yang ditumbuk dan direndam dan dicampur dengan sedikit garam dan dimimum bersama sedikit teh setiap hari boleh diamalkan.

0 komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More